Metadon vs Dolcontin

Hei. Har være i LAR i vell 3-4 år. Begynte med Subuxone, men virkningen avtok fort, og suget på heroin/opiater kom sterkt tilbake. Begynte så med Metadon. Gått på det nå i vell 1-2 år med en daglig dose må 130 mg. Fungerer fortsatt meget dårlig. Er ikke i noe rusmiljø og har ingen sidemisbruk annet enn at jeg tar meg en pils og benzo en sjelden gang pga stor angst. Vil for alt i verden ikke bli avhengig av flere medisiner som benzo. Vi har nå økt Metadon siden til 140 mg, så får i se. Håper selvfølgelig dette skal hjelpe, men er redd det ikke går. Har brukt i min tid (Er 43 år) stort sett alt av opiater. Det som har fungert best på meg er/var Dolcontin. Nå er mitt ønske å få starte med den behandlingen før det er for sent. Har vært «rusfri» og fått livet tilbake, men med det slitet jeg går igjennom, føler jeg det ikke er lang ei tilbake til rusmiljøet og gaten. Jeg har et flott opplegg med LAR, lege og hjemmetjenesten hvor jeg bor. LAR lovet meg å se på dette seriøst, og det er de som får hjelp når intet annet hjelper. Jeg vet at Dolcontin er mindre giftig og jeg vet det er enklere å trappe ned, slutte med på sikt. Den er også mer angstdempende, og vil forhåpentligvis hjelpe meg med benzopreperater, wt sug som kommer pga opiat sug. Vil gjerne høre deres mening om dette, fordeler og ulemper.

Mann, 43 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Det som spiller størst rolle her, må jo være hvilken løsning som samlet sett gir deg best livskvalitet. Det kan være vanskelig å forutsi. Kanskje et bytte av preparater vil være til hjelp, men det er ingen garantier. Det virker som du har en god dialog med LAR og helsevesenet, og at de lytter til dine innspill. Det er det viktigste for å bli hørt. Når det gjelder selve preparatene, kan vi ikke si så mye om det. Det er fordeler og ulemper ved alle medikamenter, og en samlet vurdering vil være det viktigste.
Dersom du ikke allerede har kontakt med noen av disse, kan du vurdere å høre med enten RIO eller prolar om innspill til din sak.