Pensjonist – OxyNorm, Malfin og abstinenser

Jeg er blitt strålte for strupekreft. 66stråledoser på 33 strålinger. Jeg har gått på to daglige doser med langtidsvirkende Malfin, 10mg, og 6 × 20 ml Oxy Norm daglig i 7uker. Dette har jeg tatt selv gjennom sonde, med krok på bu nen, da jeg kastet opp den vanlige sonden.
For en uke siden var jeg uheldig i dusjen og fikk trekt ut sonden ca 30 cm. Prøvde å trykke den ned igjen, men var redd for at den skulle havne i lungene, så det endte med at jeg dro den helt ut. Etter det måtte jeg drikke den flytende Oxy Normen, noe jeg ikke likte, så jeg bestemte meg for å bråstoppe hele morfin inntaket. Jeg har nå slitt med sterk abstinens i en god uke.
Hvor lenge må jeg slite med det?

Mann, 72 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder spørsmålet om varighet av abstinenser etter bråslutt med OxyNorm og Malfin, er det store individuelle variasjoner. Mange opplever at det verste er overstått etter kun noen dager, mens for andre vil det kunne ta i hvert fall noen uker, pluss/minus. Det er mange faktorer som påvirker varighet av abstinenser, mer enn kun hvor mye/lenge du har brukt de aktuelle medisinene. Individuell sårbarhet, toleranse, generell helsetilstand o.l. er alle viktige faktorer her. Derfor blir det dessverre også vanskelig å si noe veldig spesifikt her, men generelt kan vi si at mange opplever det som mer krevende å bråslutte med OxyNorm/oksykodon enn med Malfin/morfin.
Her beskriver du uansett et medisinsk tilfelle som blir utenfor vårt kompetanseområde å svare inngående på – tatt i betraktning din generelle helsesituasjon, og uhellet du hadde, vil vi på det sterkeste råde deg til å be om mest mulig oppfølging fra lege/helsepersonell.