Sosialarbeider

Hei:). Et spørsmål litt utenfor de vanlige..;). Jeg lurer på om dere kjenner til en god foredragsholder som har oppdatert kunnskap på ungdom/unge voksne og rus. Noen dere har hørt på eller hørt om i de siste som gjorde inntrykk?:)
Spør litt rundt på både Korus og Nova- og kom på dere også i den sammenhengen :). Takk ellers for den fine jobben dere gjør!

Kvinne, 44 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Takk for henvendelsen og kompliment for jobben vi gjør! Vi har dessverre ikke anledning til å tipse om spesifikke foredragsholdere fremfor andre, men vi kan jo si litt generelt om dette. Det finnes en rekke aktører som tilbyr foredrag om rusmidler og rusbruk. Men, de ulike aktørene/foredragsholderne har ulike kunnskapsgrunnlag for foredragene sine. Slik vi forstår det er du sosialarbeider, men vi vet ikke hva du jobber med og hvilken sammenheng du ønsker en foredragsholder? Er det internt seminar? For brukere, forebyggende for ungdom, pårørende eller andre? Før du finner en som passer for det foredraget du ønsker er det derfor lurt om du presiserer hvilken målgruppe foredraget er for, hvor mange og evt. pris dere er villig til å betale. Det samme gjelder intensjonen og/eller innholdet i foredraget. Er det kunnskap om rusmidler, hvordan de virker, nye rusmidler, forebygging, eller hva? Når du har bestemt deg for det, er det lettere å finne en foredragsholder som passer for dere, og deres behov for kunnskap.
De fleste kommunene har ulike typer rustjenester og vil noen ganger tilby informasjon om rustilbud i kommunen, utvikling i bruk av rusmidler, forebyggende tiltak, behandling etc. Så sjekk gjerne med kommunen eller fylkeskommune om hvilke tilbud de eventuelt har.