Alkohol

Hei jeg er en tobarns mor som etter min mening drikker moderat. Et til to glass 2-4 ganger i uken da i forbindelse med mat. Eller bare for kos mens jeg leser osv. Er kjeldent på fylla men når jeg først får barnefri og tar meg en fest, drikker jeg mye. Dagen derpå sliter jeg med angst. Angsten kan vare fra 2-10 dager. Bør jeg bare slutte å drikke tvert, og jeg vil jo egentlig det men hvordan? Syntest det er vanskelig for jeg syntest jo det er kos med vin. Men har nå lest at alkohol etter ny forskning er rett og slett farlig og det finner jeg skremmende, Hittil i år har jeg hatt to fyllekuler med enormt angst.

Kvinne, 33 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Alkoholkonsum angis i standardenheter (SE), hvor 1 SE tilsvarer ca. 12,8g ren alkohol (noe som igjen tilsvarer for eksempel én flaske pils, ett glass vin eller én drink med sprit). Et regelmessig konsum på mer enn 20 SE per uke for menn, og mer enn 13 SE per uke for kvinner anses som potensielt skadelig med hensyn til de fleste alkoholrelaterte problemer og lidelser. Utfra hva du beskriver høres det ikke ut som du til vanlig har et skadelig alkoholforbruk.
Å miste kontrollen på bruken av alkohol når man er på fest er ikke et uvanlig problem. Og den påfølgende angsten er det også mange som sliter med. Mange opplever også at jo mer de drikker (promillen de får) jo mer angst og ubehag opplever de i ettertid. Derfor kan det vare lurt å ikke ta «fyllekuler» men bestemme deg for ikke å gå over en promille på 1, som regnes som vanlig festpromille.   På internett finner du ulike promillekalkulator som f.eks denne fra «Promille.no» som kan være til hjelp for å planlegge kvelden. I tillegg legger vi ved noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6. Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er i dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
Mer omfattende råd om hvordan du skal gjøre dette på egen hånd er Bergensklinikkens selvhjelpsprogram. De skriver om kurset at du ved å legge inn informasjon utvikler et selvhjelps-verktøy som  hjelper deg med å håndtere situasjoner hvor du får lyst til å drikke alkohol og hjelper deg å ta kontroll over ditt alkoholforbruk. Kurset er kostnadsfritt og anonymt, og du finner det her. Lykke til, og ta gjerne kontakt med oss igjen på vår hjemmeside, chat eller telefon 915-08588.