Avdelingsleder – sliter med søvnen

Jeg har tatt zoplikone 3, 75 mg i ca 1 år. Jeg vil slutte, men er redd for å ikke få sove. Tror ikke de har effekt lenger. Er det psykisk avhengighet? Vil jeg få abstinenser ved å slutte helt?. Skal jeg trappe ned? Annen hver dag med eller uten?

Kvinne, 46 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Zopiclone er vanedannende sovemedisin og du kan få abstinenser om du slutter. Det beste er derfor å kontakte legen din som skriver det ut, og be om en nedtrappingsplan. Vi vet ikke hvorfor du har/har hatt problemer med å sove, men sovemedisiner er sjeldent en god varig løsning. Det kan derfor være nyttig å ta opp denne redselen for å ikke får sove med legen. Da kan dere sammen vurdere om det er noen andre grep du kan ta for å bedre søvnen.