Far som drikker og lyver

Hei. Vi er tre døtre på henholdsvis 24, 29 og 33 år som ikke vet hva vi skal gjøre med vår enslige far som har et alvorlig alkoholproblem. Etter vår mor døde i 2013 tok det helt av men det har vært forferdelig mye drikking og serier de siste 15 årene. Han fornekter det og lyver så det renner av han. Vi gjennomskuer han tvert men han tror vi er dumme.. For to år siden var det så ille at vi sammen fikk han inn til fastlege. Der fikk han hjelp hos psykolog, og måtte inn å ta blodprøver jevnlig for oppfølging. Dette var for alle den beste tiden i våre liv. Vi hadde en far som vi kunne ringe en mandag kveld uten at han var full. En far som stilte opp og kom på besøk uten å ha tusen løgner. Vi skrøt av han. Dette holdt til i høst. Før dette hadde han en fyllekule i måneden på noen dager men han bedyret at han hadde kontroll og at det var noe som måtte til for at han ikke skulle havne helt uttpå kjøret igjen. I tillegg til dette som var rett etter at blodprøvene var tatt tok vi han i drikke alkoholfri øl. Legen har sagt at han må holde seg helt unna alkohol men han verken vil eller kan dette og han skjønner ikke hvor mye dette sliter oss ut. Nå har han begynt å drikke jevnlig. Lyver oss rett i ansiktet. Han skylder på jobben. Noen nåneder jobber han annenhver helg i følge han, men vi vet at det ikke stemmer. Jobben er bare et skalkeskjul for å drikke. Vi ser at han har fått tilbake alkoholskjelvingene også i hendene. Vi hører på stemmen hans om han bare har begynt så smått å drikke for kvelden.vi kjenner han så godt at vi til og med kan si om han kommer til å drikke før han har begynt. Dette er heller ikke sunt for oss og vi har begynt å dokumentere alle ganger vi tar han i å drikke.. For å vise han.. Han har fått seg ny dame som han sier han fortalt om sine problemer til, men hun kommer fra en helt annen plass og vi tror ikke han har sagt noe, slik at hun ikke vet noe. Nå er det igjen mandagskveld og vi vet han drikker. Han kommer til å nekte for det og går rett i forsvar om vi prøver å snakke med han om det. Vi er slitne, såret og lei. Helt i villrede på hva vi skal gjøre. Det er fryktelig at man ikke kan tvangsinnlegge en person. Han kommer til å drikke seg ihjel. Han har en sjef som vet om problemet men som aldri har gjort noe med det. Vi har mange spørsmål. Hva bør vi gjøre? Han vil velvikke endre seg ettersom han lyver?Hvem kan man koble på? Lege? Kan vi kreve noe av arbeidsgiver? Bør vi snakke med den nye damen hans om våre problemer? Er alkoholen faktisk viktigere enn døtre pg til og med barnebarn? Vi har snakket om å bryte kontakten men dette høres forferdelig tungt ut og vil det gjøre noen forskjell? Hadde han bare kunnet være åpen om sine problemer men det har han aldri vært.. Dette sliter på oss og vi trenger råd.

Kvinne, 32 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en veldig vanskelig situasjon for dere. Dere forteller om deres far som er enkemann og som har hatt et veldig omfattende alkoholmisbruk. Slik vi forstår det, fikk han hjelp av psykolog, via fastlegen, til å slutte/redusere drikkingen noen år, men han har nå falt tilbake til gamle mønstre. Han drikker, benekter og lyver om det.
Tilbakefall ved rusavhengighet er dessverre ikke uvanlig. Mange trenger hjelp og oppfølging i mange år, for å klare å forbli rusfri. Det er selvfølgelig vanskelig å påtvinge noen behandling, og terskelen for å bruke tvang, er høy. Dette er fordi man i lengste grad ønsker å ivareta personens autonomi, samtidig som retten til å bestemme over sitt eget liv og ta egne selvstendige valg, står sentralt. Dersom det er en reell fare for liv og helse, kan man i ytterste konsekvens sette inn tvangstiltak, men det er mer sjelden.
Det er klart det er både frustrerende, slitsomt og utrygt når han til stadighet lyver. Noen rusavhengige benekter og lyver for å nettopp slippe å bli konfrontert, og det er ikke unormalt at det er de nærmeste dette går ut over. Det er ingen unnskyldning, men kan kanskje i beste fall en forklaring. Dere kan jo forsøke å oppfordre han til å ta kontakt med fastlegen igjen, men ettersom han benekter eget misbruk, er han kanskje heller ikke mottagelig for hjelp. Dette kan dog endre seg.
Når det gjelder spørsmål om arbeidsgivers ansvar; adgangen til å regulere/nekte bruk av rusmidler er hjemlet i arbeidsgivers styringsrett og innebærer at arbeidsgiver kan gi rimelige og nødvendige instrukser innenfor arbeidsforholdet. Hvis dere vil lese mer om arbeidsliv og rus, kan dere se denne artikkelen, evt. gå inn på AKAN sine sider her.
Om det er hensiktsmessig å snakke med kjæresten hans, må dere nesten vurdere selv. Det kan jo være at hun allerede har skjønt det, og at det kan være godt for henne å ha noen å prate med. På den andre siden kan det muligens oppfattes som at dere «går bak ryggen» på deres far, ved å ta kontakt med kjæresten. Vårt råd er å se det litt an.
Dere lurer på om alkoholen faktisk er viktigere enn døtre og til om med barnebarn. Det er nok ikke slik det fungerer. Avhengighet kan få selv de «beste» mennesker til å prioritere vekk f.eks. jobb, venner, familie osv. Dette betyr ikke at rusen er mer verdt, men det er heller et symptom på hvor sterk avhengigheten kan være.
Vi skjønner at dere har mange spørsmål, og at dere er sliten, såret og lei. Det aller beste dere kan gjøre for dere selv er å ta vare på deres egen helse, og også ta et valg om hvor involverte dere skal være i deres fars liv. Om det vil gjøre en forskjell eller ikke, at dere eventuelt bryter kontakt er kanskje sekundært sett opp i mot deres egen livskvalitet? Dere kan gjøre det klart at dere er bekymret for han, og at dere vil være tilstede dersom/når han skjønner at han er i behov av hjelp. Vi synes det er vanskelig å skulle gi noen råd ut over dette, ettersom det er dere som kjenner deres far og situasjonen best. Det finnes tiltak for barn av foreldre som bruker rus. Vi anbefaler dere å ta en kikk på Kompasset (Blå Kors) sine sider, og BAR sine sider.
Ellers så kan dere også lese på våre hjemmesider her, om foreldre som misbruker rusmidler. Ta gjerne kontakt på vår ringetjeneste, dersom dere har behov for å drøfte situasjonene deres mer inngående. Vi er åpent mellom 11-18.