Hvor lenge er kokain farlig i kroppen?

Hei.
Gjorde kokain for to dager siden og for ei uke siden.
Jeg er redd jeg skal dø eller at hjerte skal stoppe. Føler det banker hardt til tider? Er det pga kokain eller pga jeg overtenker det? Skal aldri gjøre kokain igjen. Er livredd.
Hvor lenge er faren der?
(Anonymisert)

Kvinne, 23 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Faren for overdose gjelder først og fremst når kokainet har aktiv virkning, dvs. så lenge det fremdeles er i blodet. Risikoen for overdose øker selvsagt med størrelsen på inntaket. Avhengig av hvor mye du inntok, vil du vanligvis ha kokain i blodet i underkant av en time, opptil noen timer etter inntak. Med andre ord er det ingen risiko for overdose etter dette, men mange kan oppleve hjertebank i større eller mindre grad også i etterkant av at stoffet er ute av blodet. Men, som du er inne på, angst/bekymring kan i seg selv også forårsake hjertebank. Så, forsøk å slå deg mest mulig til ro med dette, så er sannsynligheten stor for at du gradvis vil føle deg bedre i nær fremtid. Dersom du (mot formodning) ikke skulle merke noen forbedring, kan du vurdere en sjekk hos helsepersonell.