Kan jeg fortelle psykologen at jeg har prøvd rusmidler?

Hvis man forteller en psykolog at man har tatt rusmidler før men ikke driver med det nå, blir det registrert noen plass da? Jeg tenker med tanke på jobb i fremtiden, og om man f.eks skal kjøre opp på utrykningskjøretøy, lastebil, buss osv. Kan legen som skriver legeerklæring da finne ut at jeg har prøvd det noen ganger eller drevet med det en kort periode og fortalt det til psykologen, og at det kan ødelegge for en ellers bra helseattest?

Kvinne, 20 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Her er det ikke mulig å gi en klar fasit dessverre, da dette i prinsippet er en vurderingssak fra psykologens side. Ja – om du melder fra til psykologen om (tidligere) rusbruk, er det en mulig risiko for at det kan påvirke din rett til å ta ulike typer førerkort. I Førerkortveilederen, avsnitt om gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler eller legemidler til rusformål (under «praktisk») står det bl.a. at:
For at rusbruken skal være omfattet av bestemmelsen, må bruken være helseskadelig og gi økt trafikksikkerhetsrisiko. Dette betyr en ruspreget bruk som påvirker helsen i den grad at det går ut over evnen til sikker bilkjøring både når vedkommende er påvirket av middelet og når vedkommende ikke er påvirket. Det er ikke noen klar grense for når en rusbruk er av en slik art at det får konsekvenser for førerkortet. Her vil komparentopplysninger, rusmiddelanamnese, jobbsituasjon, skadehistorikk, kliniske undersøkelse og biomarkører måtte tas med i vurderingen.
Så – dette er jo litt åpent for tolkning, og her vil det være litt forskjeller mellom ulike psykologer (eller leger og optikere). At det er snakk om tidligere bruk av rusmidler, er nok helt klart en fordel. Om du skulle velge å være ærlig med psykologen om din tidligere rusbruk (noe som jo kan være viktig å få fram i en behandlingsprosess), og psykologen skulle velge å melde fra til fylkeslegen (som har myndighet til å inndra førerkortet, eller evt. utsette når du kan kjøre opp), er det uansett ikke slik at dette er en permanent ordning: det er snarere slik at du i så fall må gjennomføre en periode med urinprøver, og hvis du gjennomfører perioden uten å teste positivt på rusmiddelbruk, vil du kunne kjøre opp som normalt. Hvor lang periode det er snakk om kommer an på hvilken førerkortklasse det gjelder – jo tyngre kjøretøy, desto strengere krav. I alle tilfeller er det også vanlig praksis med «stikkprøver» også etter at du har fått tilbake førerkortet (evt. tatt førerprøven for første gang), i en viss periode.
Merk at dette kun gjelder førerkort/oppkjøring – psykologen vil derimot ikke melde fra til arbeidsgiver, politi eller lignende, med mindre det skulle være en helt spesiell grunn til det.