Mannen min blir synlig beruset etter en øl

Hei! Jeg har en mann som er alkoholiker. Han har vært edru i 2,5 år. Nå har han begynt å drikke igjen…Lurer på hvorfor han blir synlig beruset etter bare 1 øl? Personligheten hans forandres også med en gang. Skremmende! Fint hvis jeg kan få svar på dette???? Mvh [anonymisert]

Kvinne, 54 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si hva som er riktig i akkurat dette tilfellet, men det er ikke en ukjent problemstilling.
Som du sikkert er kjent med vil man ved lengre tids bruk få en toleranse for alkohol.  Ved veldig langvarig bruk kan du derimot plutselig begynne å reagere uventet sterkt på små mengder alkohol. Dette kan skyldes skader på lever og hjerne.
Vi vil oppfordre mannen din til å søke hjelp både for alkoholavhengigheten og for å sjekke helsetilstanden hans. Det kan han få ved å kontakte legen sin. Ønsker du selv støtte i det å være pårørende kan du ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende. De har taushetsplikt og du trenger ikke henvisning.