Pinex (Paracet) og alkohol

Vis man tar 4/5 pinex (paracet) og svelger dem med vodka på 21% kan man dø? Eller skadet? Blir det sykehusinnleggelse va deg?
Hva er risikoen og hva kan skje?

Kvinne, 18 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er ikke anbefalt å bruke Pinex og alkohol sammen. Hovedgrunnen til dette er at du kan overbelaste leveren og i enkelte tilfeller få leversvikt. Dette finner du mer informasjon om i Felleskatalogen. Hva som vil skje med deg er imidlertid vanskelig å si noe om fordi det er veldig individuelt.
Vi vet ikke hvorfor du spør om dette, men dersom du bruker medikamenter på grunn av psykisk ubehag, eller tenker på å ta ditt eget liv, vil vi oppfordre deg til å snakke med noen om dette. Du kan for eksempel ringe Mental helse sin hjelpetelefon(116 123) eller snakke med Helsestasjon for ungdom.