Psykisk helse og rus

Hei, jeg er en jente på 30 år som trenger hjelp i forhold til å slutte å misbruke alkohol. Jeg har drukket med fyll/snydens hver eneste dag siden mai i 2018. Jeg blir aldri fyllesyk men blackout og generelt dårlig hukommelse sliter jeg mye med. Jeg kan fint drikke alene og jeg har kommet til et punkt hvor jeg skjønner at dette er et problem. Jeg sliter også med andre psykiske ting men føler ikke at jeg blir tatt seriøst., kun fordi jeg smiler og er god på «spille med» etter såpass lang tid. Hva gjør jeg og hvordan går jeg frem? Takk for svar…
Mvh

Kvinne, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du har drukket deg full hver dag nå siden mai i fjor, og at du har kommet til et punkt der du forstår at det har blitt et problem. I tillegg føler du at du sliter med psyken din, men at du ikke blir tatt seriøst fordi du er flink til å skjule hvordan du har det. Du lurer på hva du kan gjøre og hvordan du kan gå frem.
Først og fremst vil vi si at du allerede er i gang siden du har skrevet til oss. Akkurat hva du kan gjøre kommer litt an på hva du selv tenker at du trenger. Hvis du føler at du har behov for behandling i offentlig regi, det vil si innleggelse eller samtale med psykolog/terapeut i regi av DPS (distriktspsykiatrisk senter), kan du bestille time hos legen din som kan henvise deg videre. Vi vil gjøre deg oppmerksom på at legen har meldeplikt til fylkeslegen i tilfeller med pasienter som har skadelig bruk av alkohol og førerkort. Dette behøver ikke å bety at du mister førerkort, det kommer helt an på hvordan legen vurderer din situasjon. Les mer om det i helsedirektoratets artikkel «Alkohol (helsekrav til førerkort)»
Hvis du tenker at du kan klare å slutte og drikke uten profesjonell helsehjelp kan du finne gode tips i vår artikkel «slutte med alkohol». Hvis du velger å slutte på egenhånd vil vi anbefale deg å snakke med noen om planene dine. Du skriver at du «spiller med» – vi tenker at det kanskje er på tide å være åpen mot andre om hvordan du har det. Kanskje er det mange som gjerne vil hjelpe deg når de forstår at du har det vanskelig. Støtte fra venner og familie kan være veldig godt i slike prosesser.
Hvis du lurer på noe mer er du velkommen til å ringe oss for en mer utdypende samtale om din situasjon.