straff for hasj

Hei. jeg lurer på hva straffen er for å bli tatt med 10g hasj og diverse rullepapir?
Kan man straffes for å ha bong, selv om du ikke har hasj? hvis ikke, kan det bli noe konsekvenser med tanke på rassia eller lignende?

Mann, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Bruk og besittelse (uten resept) av stoffer oppført på Narkotikalisten straffes etter Legemiddelloven § 24, og strafferammen fremgår i § 31, annet ledd:
Besittelse og bruk av narkotika, jf. § 24 første ledd, og erverv, besittelse og bruk av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.
Det er ikke straffbart i seg selv å ha en bong, men funn av brukerutstyr kan i prinsippet gi politiet skjellig grunn til mistanke, dvs. rett til å ransake deg og/eller ditt hjem. Men, hvorvidt de faktisk gjennomfører en slik ransakelse eller ikke, er ikke alltid så lett å forutse.
Merk for øvrig at funn av mer enn 15 g. cannabis vanligvis vil heve straffenivået.