Alt er så vanskelig med å være medavhengig

Hei!
Fant nylig at at sambo er begynt å ruse seg av og til igjen fra å være veldig avhengig fra tidligere. Han nekter, han drar ut i sinne.. og truer om at jeg er en gal mor om jeg nekter han barna. Jeg kommer aldri til å nekte barna våre en far, men ikke en som ruser seg.. hvordan går jeg fram? Hva kan jeg gjøre? 🙁

Kvinne, 25 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Dersom din samboer ikke vil samarbeide med deg og heller ikke vil snakke om sine problemer, er det viktig at du setter hensynet til barna først. Dere to voksne, må selv velge om dere skal være sammen eller ikke. Men barna kan ikke velge, de er uskyldige, og vi voksne må sette barnas behov foran våre egne når/hvis det er risiko for omsorgssvikt. Er du i tvil om hvorvidt han er nykter/edru når han er sammen med barn, er dette noe du kan vurdere å få hjelp av barnevernet til å håndtere. Du kan også diskutere saken med Veiledningssenteret for pårørende. Du finner kontaktinformasjon på denne siden.