Ufør – hvordan skal jeg reagere over en samboer som ikke vet å stoppe når hun blir full?

Hva , hvordan skal jeg reagere over en samboer gjennom mange år som ikke vet å stoppe når hun blir full. Det hjelper ikke å prøve å gjemme. hun blir useriøs og osv. Dagen etter er hun veldig syk og ønsker ikke å prate om det som skjedde

Mann, 60 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette er en frustrerende situasjon for deg å være i. Nå vet ikke vi hvor ofte dette skjer, eller hvordan dette påvirker livene deres – men dere burde ta en samtale ved en passende anledning, og snakke ut om dette problemet på en rolig og ordentlig måte. Fortell henne gjerne at du trenger å snakke om det, fremfor at det er hun må snakke om det. Fortell henne at du er bekymret, og spør henne ut hva hun selv tenker om situasjonen og veien videre, fremfor å fortelle henne hva hun må gjøre. Det er veldig vanskelig å overbevise eller overtale henne til noe som helst dersom hun selv ikke ser behovet for det, men du skal i det minste kunne uttrykke din bekymring, samt forsøke å få noen svar fra henne. Hvis hun ikke er villig til å snakke om dette, og drikkingen kun fortsetter i samme spor, blir det opp til deg selv å vurdere om du ønsker å bli værende i forholdet eller ikke. Du kan jo tross alt ikke gjøre valgene for henne, men du kan selv bestemme over hva du vil og ikke vil utsette deg selv for.
Du er velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, hvis du vil snakke nærmere om dette.