Barnefaren røyker hasj

Hei.
Pappaen til barna mine røyker hasj. Han og jeg har vært sammen i 7år, Han røyker hver dag fra han kommer hjem fra jobb til han legger seg. Jeg flyttet ut i fjor høst, han har barna 40% av tiden. Nå har jeg kommet dit at om han ikke slutter så melder jeg han til bv. Er så redd for at han ikke gidder/vil slutte uansett hva jeg sier. Jeg har alt snakket med bv og de sier jeg skal stoppe alt samvær til han har levert rene prøver. Har dere noen tips om hvordan gå frem?

Kvinne, 25 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som du har gjort kloke gode beslutninger, selv om de sikkert ikke har vært lette å ta. Barn her rett til å vokse opp i rusfrie omgivelser, og det klarer (eller vil) ikke faren oppfylle. Det er således ikke du som har ansvaret for at han kanskje mister retten til omsorg for barna. Det ansvaret må han ta selv når han velger å ruse seg daglig. Vår anbefaling i denne saken er at du fortsetter dialogen med barnevernet. Når han blir stilt over valget med å fortsette å røyke hasj, eller ha samvær med barna, kan det være at han forstår alvoret i situasjonen og slutter. Fortsetter han å røyke hasj, er det lite annet du kan gjøre enn å beskytte barna dine. Barnevernet kan pålegge han å avlevere urinprøver, så du kan være sikker på at han har sluttet hvis han bestemmer seg for det.