Er hjertet mitt dårlig?

I går tok jeg for første gang amfetamin – var veldig trøtt etter en natt med dårlig søvn. Tok veldig lite, men fordelt i tre bumps, og rett etter siste fikk jeg stikkende vondt i hjertet. Dette har vedvart til i dag.
Har opplevd lignende med MDMA flere ganger tidligere, en gang hadde jeg vondt ei uke etter bruk. Virker som om dette er veldig doseringsrelatert, og relatert til hvorvidt jeg er sliten fra før. Nå er jeg i en periode med søvnproblemer og mye angst. Har opplevd MDMA helt uten dette problemet også, da med en god natts søvn i forkant.
…Men jeg googler, da. «Amphetamine heart pain» og lignede – og selv om det står mye om slitasje på hjertet etter lang tids misbruk, står det lite om sånne som meg, som har tatt stimulerende drugs rundt 15 ganger hele sitt liv og er sunn ellers.
Blir redd. Ingen i familien min har hjerteproblemer, men har jeg det? Jeg bruker jo såvidt noe som helst og er blant de mest ansvarlige jeg kjenner, kan dette være noe annet enn et skrantende hjerte? Risikerer jeg noe utenom det vanlige dersom jeg tar stimulerende midler igjen? Eller er dette bare et resultat av søvnmangel? Tør ikke gå til legen på grunn av lovverk.
Dere skriver at dere ikke kommer med pekefingre – håper dere klarer det i dette tilfellet. Jeg er voksen nok til å vite at det er dumt uansett, liksom.

Kvinne, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Både MDMA og amfetamin er sentralstimulerende stoffer.  De gir høyere puls, blodtrykk og kroppstemperatur. Resultatet kan bli overbelastning på hjerte og kretsløp, som kan føre til hjerteinfarkt, hjerterytmeforstyrrelser eller hjerneblødning. Personer med hjertefeil er spesielt utsatt, men det kan også skje friske personer. Har du i tillegg sovet dårlig, spist lite eller vært i generelt dårlig form, er dette en tilleggsbelastning for kroppen generelt.
Vi kan dessverre ikke si noe om hva som er riktig i ditt tilfelle, men siden dette i ytterste konsekvens er veldig farlig vil vi sterkt anbefale deg å sjekke dette. Du spør også om det kan være noe annet enn et dårlig hjerte, og svaret på det er ja. Men uansett hva som er årsaken er dette lurt å sjekke opp.
Du skriver jo i utgangspunktet at du ikke ønsker å snakke med helsepersonell om dette. Vi ønsker derfor å gjøre oppmerksom på at helsepersonell har taushetsplikt. Det er kun i enkelte tilfeller at de har meldeplikt (helsekrav til førerkort, graviditet, mistanke om omsorgssvikt o.l.).