Kan jeg ta 8 paralgin PR dag og en zopiclone 7.5 MG

Jeg har kroniske smerter i ryggen etter yrkesskade i 1990 og store søvnvansker etter alt jeg har hvert gjennom..
Så spørsmålet mit er:: oppfyller jeg helsekravet å kjøre bil kl B når jeg tar 8 paralgin forte i døgnet og en zopiclone 7,5 MG når jeg legger meg kl 10 om kvelden
Mvh Svein

Mann, 55 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår helsekravene til førerkort kan du maksimalt bruke 10 Paralgin Forte daglig (en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter). Mens ved bruk av to legemidler opplistet i helsekravene i § 36 nr. 4 til 7, reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %. På det grunnlaget antar vi at du kan bruk opp til 5 Paralgin Forte i døgnet (150 mg orale morfinekvivalenter) og en halv 7,5 mg Zopikone (tilsvarende 3,75 mg).
Vi understreker at informasjonen vi gir er basert på vår kunnskap om helsekrav til førerkort. Legen din kjenner deg og din helsetilstand, og må godkjenne at du bruke disse medikamentene samtidig.
For øvrig sier regelverket egentlig at du skal bruke langtidsvirkende opioider for å oppfylle helsekravet – men så sant du bruker et kortidsvirkende opioid (Paralgin Forte) på en slik måte at du får en jevn stoffkonsentrasjon i blodet gjennom døgnet (dvs. inntak med jevne mellomrom i løpet av dagen), vil du fremdeles kunne oppfylle helsekravet.