Kyssesyken og concerta

hei. jeg har kyssesyken, har hatt d i 1 mnd nå men jeg føler meg helt frisk som vanlig. i går prøvde jeg concerta for første gang. jeg har ikke adhd eller lignende, ville bare føle hvordan det var å være ruset. jeg tok to concerta samtidig, det er 54 mg i en pille så det vil si at jeg fikk i meg 108 mg. Er det farlig å ta concerta når jeg har kyssesyken?
Jente 16 fra Nordland

Kvinne, 16 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Vi i RUStelefonen er ikke helsepersonell, og kyssesyken er derfor utenfor vår kompetanse.  Men det vi kan si er at kyssesyken kan påvirke leveren din negativt. Det er derfor ikke lurt å påføre leveren ekstra belastning ved for eksempel å ta concerta, drikke alkohol eller bruke rusmidler generelt.  Vi vil derfor anbefale deg å snakke med legn din eller med helsestasjonen for ungdom for å være på den sikre siden.
Husk også at å ruse seg på concerta kan gi ubehagelige bivirkninger uansett om du har kyssesyken eller ikke. Det kan for eksempel gi angst, uro, høy puls, magesmerter og søvnproblemer.