Piller

Hei. Jeg har en samboer som bruker oxycontin og tramadol og han bruker mer enn det legen har skrivd han skal ta. Og når han gikk tom må i helgen kjøpte han rivotril og jeg vet at han ikke burde ta det pga diabetes og han har hatt betennelse i hjertet. Hva kan jeg gjøre for og hjelpe han?

Kvinne, 30 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Hva du kan gjøre for ham, kommer litt an på hva han selv ønsker. Hvis han selv ser at dette er/kan bli et problem, kan du foreslå for ham at han får hjelp til å trappe ned bruken. Jo mindre han bruker, jo mindre er sjansen for at han har sidemisbruk. Du kan f.eks. foreslå for ham at dere går sammen til legen hans og ber om å få en plan for å trappe ned og holde pillebruken nede. Hvis han ikke øsnsker dette, kan du spørre ham hva du kan gjøre for ham. Blir du bekymret nok, kan du si fra at du kommer til å kontakte legen hans og melde fra om bekymringen.
Hvis du trenger noen å diskutere dette nærmere med, anbefaler vi deg å kontakte et Veiledningssenter for pårørende.