Kjøre bil oxycodone

Døgndosen på oxycodone er fra legen skrevet 20 mg. ved uutholdelige smerter tok jeg noen eksta g ble stoppa av pokitet? de tok lappen min, vil de beholde den? [anonymisert]

Kvinne, 50 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Det er vanlig prosedyre at politiet inndrar førerkortet dersom du blir stoppet med oksykodon i blodet, uansett om du bruker det på lovlig vis eller ikke. Politiet gjør deretter prosedyrer for å granske saken og bestemme om du får igjen førerkortet eller ikke. Hvorvidt du får igjen førerkortet, kommer an på flere ting. For det første kommer det an på hva du mener med «noen ekstra», det vil si hvor høy konsentrasjon du hadde i blodet. Det kommer også an på om det er snakk om kortvarig eller langvarig smertebehandling (henholdsvis mindre eller mer enn 7 dager sammenhengende bruk), og det kommer an på om du bruker medisinen jevnt/regelmessig gjennom døgnet (slik at den virker på samme måte som en depottablett) eller mer sporadisk. I tillegg kommer det an på hvilken førerkortklasse det er snakk om (vi tar utgangspunkt i at dette gjelder klasse B – men dersom det gjelder tyngre kjøretøy, er det strengere krav), og om du i tillegg bruker noen øvrige medisiner som påvirker kjøreevnen.
Ettersom vi ikke vet svaret på disse spørsmålene, kan vi dessverre ikke si så mye om sannsynligheten for at du får igjen førerkortet. Men vi anbefaler deg å ta opp dette med legen som skriver ut medisinene dine – legen skal kunne informere deg om korrekt bruk mtp. bilkjøring. Du finner også regelverket beskrevet i Førerkortveilederen (se avsnittene om opioider, som skiller mellom kortvarig og langvarig smertebehandling – i lenken «praktisk» finner du utfyllende informasjon). Der kan du se de kravene som gjelder for at du skal kunne bruke oksykodon og samtidig ha førerkort, og på den måten kan du se om du fyller kravene for å ha førerkort eller ikke. Merk at dette handler om generelle helsekrav til å ha førerkort, snarere enn ruspåvirket kjøring i seg selv.