Alenepappa- tips til å slutte med cannabis

Hei jeg har røykt av og på i nesten 15 år og det har ødelagt mye og nå har jeg en datter på 4 år som jeg ønsker og være ett bedre forbilde for. Har unnskyldt det med at jeg bare røyker litt hver dag. Har prøvd og slutte 100 ganger men sprekker alltid til slutt.. Har holdt meg 1 mnd på det meste.. Har drevet med idrett på høyt nivå samtidig til og med påvirket under konkurranse.. Har du ett super tips? Har prøvd mye..

Mann, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så fint at du har gjort deg noen tanker om hvem du vil være for datteren din! Vi skjønner godt at du syns det er vanskelig å slutte med cannabis når du har forsøkt så mange ganger tidligere.
Vi vet ikke hva du har prøvd fra før, men på siden vår Hjelp til å slutte med cannabis finner du mange tips. Vi vil også tipse deg om hasjavvenningsappen vår HAP.
Dette kan HAP hjelpe til med:
• Priskalkulator – oversikt over hvor mye penger du daglig sparer ved å slutte
• Tidstaker – oversikt over hvor lenge du har vært rusfri
• Abstinensgraf – oversikt over hvor du er i sluttefasen og hvilke abstinenser og ubehag du kan forvente deg
• Daglige temaer for motivasjon og refleksjon
• Triggerdagbok – gjør det enklere for deg å kartlegge og forstå hva som trigger lysten til å ruse deg, og hva du bør gjøre for å avstå
• Prestasjon – milepæler ved å slutte.
Skal du ha hjelp i det offentlige hjelpeapparatet, trenger du henvisning. Dette får du enklest ved å snakke med din fastlege. Ellers er det mange som får god hjelp av venner og/eller familie til å slutte eller redusere bruken.
Du kan også undersøke om det finnes et Hasjavvenningsprogram i din kommune.