CBD

https://legemiddelverket.no/
Hei, jeg jobber for en Frima fra Tyskland, som har kosttilskudd.
Siden et år har vi også forskjellige CBD-produkter.
Jeg vet at de ikke er tillatt, men hva med kosmetikk, hvor CBD inneholder? Det er ikke tatt.
Hva kan jeg gjøre for å legalisere produktene i firmaet mitt?
Takk for svaret ditt.

Kvinne, 48 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
CBD er et av mange stoffer man finner i cannabisplanten og har minimal eller ingen rusgivende effekt. CBD kan brukes i utprøvende behandling av enkelte sykdommer, for eksempel epilepsi. Produkter med CBD i konsentrert form er ikke tillatt for privatimport. Det finnes en rekke produkter tilgjengelig på internett som inneholder CBD men som ikke er til behandling av sykdommer (for eksempel såper og hudkremer). CBD-produkter inneholder ofte rester av det narkotiske stoffet THC (tetrahydrocannabinol) selv om innholdsfortegnelsen hevder at produktet er THC-fritt. Ethvert innhold av THC gjør at produktet anses som narkotika og dermed ikke er tillatt for privatimport.
Om du er usikker på om de produktene du selger med CBD er lovlige, eller du trenger mer informasjon om retningslinjer og lovverk, anbefaler vi deg å ta kontakt med Statens Legemiddelverk