Hjerne påvirkning

Helle jeg ønsker å få vite hvordan Hasj og Marihuana påvirker hjernen. I store doser ofte. Små doser ofte. Store doser sjeldent. Små doser sjeldent. Over langtid og kort tid.Jeg vil bruke informasjonen i et skoleprosjekt. Håper jeg kan få svar. Håper dagen din går fint. 🙂

Kvinne, 15 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det finnes mye informasjon om bruk av hasj på nettet om hva det gjør med hjernen ved sporadisk bruk, og ved langvarig, og høyt forbruk. Det som er viktig å huske på når du leser om cannabis, hasj og marihuana er at både virkning og bivirkninger vil variere fra person til person.
Hasjen virker på hjernen og gir en rus, men rusen vil oppleves forskjellig fra person til person. Dette skyldes forhold som at; virkestoffet i hasj kan ha ulik styrke, vi har forskjellige forventninger til rusen, og som mennesker er vi forskjellige. Det samme vi gjelde bivirkningene ved bruk. Noen vil tåle høyt og langvarig bruk, mens en annen vil tåle mye mindre før de får skader som følge av bruk. Så når du leser informasjon om hvordan hasj virker på hjernen er det generelt og gjelder nødvendigvis ikke alle. Det vil derfor være svært vanskelig å gi helt konkrete og sikre svar på spørsmålene dine.
På vår hjemmeside finner du fakta om cannabis som både beskriver virkninger på lang og kort sikt.
På forskning.no finner du en artikkel som heter – Dette skjer hvis du røyker hasj ofte og artikkelen – Slik skader cannabis.
Se også vår veiledning til skoleoppgaver.