Kan venninnen min ha blitt dopet?

Hei, var på vorspiel med noen venner og skulle gå videre til en fest med noen av vennene mine. Vi hadde alle drukket litt på festen. På veien falt plutselig venninne min om og vi fikk ikke kontakt med henne på et par minutter. Når hun våknet virket hun våken men skjønte ikke hva som hadde skjedd. Det samme skjedde en gang til, så da bestemte vi å kjøre henne på legevakten. På legevakten falt hun om igjen i døren og måtte bli bært inn. Hun våknet igjen når hun kom inn, og personalet på legevakten mente hun bare var full og sendte oss hjem igjen. Ba oss ta kontakt hvis det ble verre. Det ble ikke tatt noen prøver av henne uten om å prate med henne og høre om hun var tilstede. Kan det være at hun har fått i seg noe dop eller er det normalt at man bare kan falle om og miste bevissthet når man går når man er full også virke normal når man våkner?

Mann, 34 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å vite  om hun har blitt dopet ned på vorspielet. Det er mulig å miste bevisstheten når man er full, og antagelig var hun ikke «normal» når hun våknet, selv om det virket slik – uansett om det dreier seg om alkohol eller andre rusmidler. Å gå litt ut og inn av bevissthet er vanlig ved inntak av høye mengder alkohol.
Den eneste måten hun med sikkerhet kan få vite om hun har blitt «dopet ned», er ved å ta en urin og/eller blodprøve så raskt så mulig etter hendelsen. Noen av de narkotiske stoffene som brukes til å lure/dope andre med går raskt ut av blod og urin. Dere gjorde riktig i å kontakte legevakten umiddelbart. At de vurderte henne som kun alkoholpåvirket må vi gå ut i fra at de hadde belegg for.