Ereksjon om natten av Sobril og Nobligan

Hei. Har måttet bruke 10 mg sobril før leggetid pga psykiske påkjenninger av infeksjon. Det jeg lurer på er følgende. Etter bruk av Sobril 1 gang pr døgn og da max 10 mg så våkner jeg ofte av langvarig ereksjon. Det samme skjedde da jeg nylig lå på sykehus og det føltes ukomfortabelt i situasjoner der de kommer inn om natta og sjekker pasient.
Jeg opplevde samme reaksjon med Nobligan. Er dette normalt?
For 2 år siden prøvde jeg Remereron antidepressiva med samme reaksjon. Leger tror meg ikke. Ereksjon varer 1 til 2 timer uten sexuell opphisselse og selv ved å prøve få utløsning går det ikke.

Mann, 47 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Vi kjenner ikke til at dette er en vanlig bivirkning av Sobril, men det er nevnt i omtalen av oxazepam på sidene drugs.com.
• increased in sexual ability, desire, drive, or performance
• increased interest in sexual intercourse
Det er ikke sikkert dette stemmer helt med din opplevelse, men i sjeldne tilfeller kan i hvert fall oxazepam påvirke sexdrift/ereksjon.
Tramadol/opioider generelt kan gi tregere/større problemer med utløsning.
Begge medisinene du nevner er dempende. Det kan hende du sover lenger enn vanlig, og kanskje ikke våkner like lett av at du må tisse. Dette (å måtte tisse i en lengre periode enn ellers) kan også være med å gi ereksjon (uten spesiell sexlyst).
Utover dette har vi ikke noen gode forklaringer til deg.
Personalet på sykehuset er profesjonelle. Dersom de ser at du har ereksjon er dette neppe noe de bruker mye energi på. Du er jo ikke alene i verden om å ha natt-/morrabrød.