Har kjøpt Xanax med 2 -tall på den ene side og Xanax på en andre. Har lest meg til at dette kan være farlig. Jeg trenger noe beroligende nå og da. Er det risikofylt å ta en 1/4-del av tablett ikke jevnlig? Kan slikt bruk føre til overdose?. Jeg vil være over en vanskelig periode i løpet av sommer/høst. Blir jeg avhengig etter den korte tiden? Kommer ikke til å kjøpe dette senere – jeg visste ikke hva jeg kjøpte.

Kvinne, 67 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke hvor du kjøpte dem. Hvis du ikke vet hvor de kommer fra, må du vurdere nøye hvorvidt dette kan være farlige tabletter. I verste fall er ulovlig produserte Xanax 2 mg livsfarlige å spise. Les mer her (NRK). Er du i den minste tvil om dette kan være slike farlige tabletter, IKKE SPIS DEM!
Xanax (Xanor) 2 mg som er produsert for det norske markedet ser annerledes ut enn de du beskriver. Se bilde her.
Dersom dette er tabletter som inneholder det de skal, er det ikke farlig å ta 0,5 mg en sjelden gang. Slik bruk fører ikke til overdose, men jo oftere og lengre du tar dem, jo større er risikoen for tilvenning/avhengighet. Blander du med alkohol eller andre dempende medikamenter, øker risikoen for skadelige virkninger.