injisering

Hei, i går kom jeg på en dum ide, nemlig å injisere imovane og valium. Jeg knuste de i et shotglass, blandet med vand og sugde opp i pumpen med er sterilt kompress i mellom. Dette ga forresten ingen virkning, annet enn at i dag har jeg veldig vondt og er støl i albuen. Den er ikke varmere enn normalt, bare vond. Hvor farlig er dette, må jeg på sykehus?

Mann, 42 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Injisering av narkotiske stoffer byr på potensielle problemer. Når du stikker en nål inn i en blodåre, eller eventuelt bommer og treffer en muskel, kan du få mikroorganismer og urene stoffer inn i kroppen. Dette kan lett føre til infeksjoner og absesser. Etter et bomskudd vil stoffet bli liggende og irritere muskelen eller vevet der du har truffet. Du vil da sannsynligvis hovne opp rundt stikkstedet og det kan gjøre vondt. Hvor lenge det vil være vondt er avhengig av om det blir betent eller ikke. Hvis dette fortsetter å plage deg anbefaler vi deg å  ta kontakt med Feltpleien.