Jeg er bekymret over beboeren min

Hei
Jeg er litt bekymret over beboeren min. Jeg flyttet inn i mars og hun flyttet inn litt før. Hun sier at hun sliter med kronisk smerte og derfor jobber hun ikke. Jeg vet at hun spiser sjeldent. Når hun spiser i det hele tatt er maten bare en slags væske. Hun hevder at hun er veganer og spiser ikke salt. Jeg er en vegetarianer så jeg er ikke overbevist om det. Hun holder ofte en bøtte i rommet sitt. Men jeg skriver angående en lukt som kommer fra rommet. Den er ikke hasj, men jeg lurer på hva slags rusmidler den kunne være. Det virker at hun bare går ut en gang per dag om kvelden og så kommer hun tilbake. Jeg har akkurat innsett mønsteret. Hvilke rusmidler kunne hun ta? Det virker at hun røyker eller brenner noe. Jeg kan bare si at den lukter ekstremt dårlig. Hun sover heller ikke mye. Hvilke effekter kunne de ha?
Mvh
(anonymisert)

Mann, 43 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette er et omfattende innlegg med flere spørsmål som vi ikke kan se at vi har forutsetninger for å svare på.
Boforholdet mellom dere to virker noe uklart. Du sier at hun flyttet inn først, men at hun er «beboeren» din. Kanskje det er slik at dere deler en leilighet. Uansett forstår vi at du er bekymret for henne.
Angående dette med mat, så er ikke vi på RUStelefonen verken helsepersonell eller ernæringsfysiologer som er kvalifisert til å svare på det du lurer på. Hvis det er slik at du er bekymret for om hun kan ha problemer med spisingen, anbefaler vi deg å kontakte ROS som er en rådgivningstjeneste for folk som har, eller kjenner noen som har, spiseforstyrrelser.
Lukten du merker som kommer fra rommet hennes kan være mye forskjellig. Du sier at det ikke er hasj, så da antar vi at du vet hvordan cannabis lukter. Om det skulle være rusmidler, så finnes det flere både stimulerende og beroligende stoffer som er mulig å innta ved røyking, men det er umulig for oss å vite hva det dreier seg om i dette konkrete tilfellet. Alternativt kan det også være røkelse eller stearinlys med en dufttilsetning, men da du sier at det lukter ekstremt dårlig så er det kanskje ikke det som er tilfellet. Hvis du er bekymret for at hun tenner på ting vil vi anbefale deg å søke råd hos Brann- og redningsetaten for hvordan du best kan gå frem, eller fortelle huseier/ utleier om dette (hvis ikke denne er deg selv).
At medbeboeren din ikke sover særlig mye kan ha en årsak i rusbruk, men ikke nødvendigvis. Det er ikke bra å mangle søvn over tid så det kan være at hun bør oppsøke lege med dette problemet, men det har hun muligens allerede gjort siden hun er plaget av kroniske smerter. Kanskje du kan snakke med henne om det er noe som plager henne, og eventuelt tilby henne hjelp hvis hun trenger støtte.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstiden, hvis du ønsker å utdype spørsmålet ditt eller snakke om noe som vi potensielt har misforstått.