Lurer på om partneren min er alkoholiker

Hei. Jeg er i prosessen å flytte inn hos partneren min. I august har vi vært sammen i ett år. Vi har helt til nå vært i et avstandsforhold, men besøkt hverandre regelmessig. I starten av forholdet gikk det en del øl og vin. Jeg trodde dette bare var en form for kos, at vi skulle ha det slik i starten for alt var så nytt. Jeg sluttet etterhvert å kjøpe inn alkohol til møtene våres, og jeg sa ifra hvorfor. Det var ikke lenger kos for meg, og skulle hun ha seg alkohol måtte hun kjøpe inn selv. Jeg fann senere ut at hun har opplevd forskjellig i oppveksten som preger henne, og at humøret hennes kan svinge. Hun sliter med å sove og går på sovemedisin, og hun må av og til sitte oppe på nettene fordi hun har tankerush, som hun kaller det. Da vet jeg hun drikker. Hun ringte meg en gang etter å ha vært ute på byen, og jeg hørte tydelig at hun var ruset. Hun har i ettertid ringt meg flere ganger på nattestid og hørt likedan ut som den gangen hun var ute på byen. De gangene har jeg konfrontert henne med å spør om hun har drukket, men hun har nektet alle gangene. Når vi nå er sammen, så drikker hun alt fra tre til fem 5 dl ølflasker for dagen (som jeg ser). Dette er på ettermiddagen og kvelden. Jeg konfronterte dette til henne forrige måned, ansikt til ansikt, om hun misbruker alkohol. Jeg fikk nei til svar og samtalen sluttet der. Jeg vet hun lyver mye, ting for meg som jeg synes virker helt banalt å lyve om, men for en alkoholiker kanskje er grunn å dekke over. Hun har den siste tiden slitt litt med økonomien, men øl prioritere hun å kjøp inn, samme hvor lite penger hun har på konto. Det jeg lurer på er om partneren min er alkoholiker. Jeg ser henne for det meste i helgene og noen få ukedager, så jeg kan bare bedømme henne utifra de dagene vi er sammen. Høres alkoholinntaket hennes mye ut? Selv mener hun at øl bare er kos for henne. En gang sa hun spøkefullt at ingen kunne ta fra henne ølen, men jeg vet ikke om der var en viss sannhet i den spøken. Jeg har lest fremgangsmåtene deres å konfrontere en alkoholiker på. Burde jeg prøve det med henne?

Kvinne, 32 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å vite om hun har et alkoholproblem eller ikke. Men ut i fra det du beskriver drikker hun i hvert fall en god del de gangene du er sammen med henne. Det virker heller ikke som at hun drikker kun for å kose seg, med tanke på at hun drikker på nettene for å takle  «tankerushet». Det er heller ikke bra å kombinere alkohol og sovemedisiner.
På bakgrunn av dette tenker vi at du har god grunn til å snakke med henne om bekymringen din igjen. Les gjerne artikkelen vår «Hvordan snakke med noen om deres rusbruk» hvis du ønsker tips til samtalen.  Det kan nok også være lurt å snakke mer om hvordan hun har det. Du skriver at hun har opplevd ting som preger henne, sliter med og sove og får «tankerush». Er dette noe hun får hjelp med av en psykolog eller andre?
På siden vår «Når har man et alkoholproblem?» finner du en rekke kritierier for hva som regnes som alkoholavhengighet og/eller skadelig bruk. Kanskje den kan være nyttig å ta en titt på.
Husk at så lenge du er bekymret for henne er det god nok grunn i seg selv til å snakke om situasjonen.