Neddopet på byen

Hei,
Jeg var på byen i går og tror jeg ble dopet ned. Etter jeg drakk noen super av drinken min så kjente jeg umiddelbart at jeg ble veldig nummen i halve ansiktet. føltes ut som når man har vært med tannlegen å fått bedøvelse. Følte heller ikke armen min og klarte ikke holde drinken min mer. Det går bra nå, men jeg lurer bare på hvilket rusmiddel dere tror har blitt brukt på meg i går?
takk!

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Ut fra de symptomene du beskriver (veldig nummen i halve ansiktet) er det ikke mulig å gi noe entydig svar på hva (bortsett fra alkohol) du kan ha fått i deg. Det eneste stoffer vi kjenner til som gir en slik lokalbedøvende effekt, er kokain. Dersom du mistenker at du er blitt dopet ned, er det viktig å ta en prøve av deg selv så raskt som mulig. Mange stoffer går ganske raskt ut av kroppen igjen, men tar du en prøve så fort du kan, er det mulig å analysere den i ettertid. Du kan vurdere å kjøpe et prøveglass på apoteket og ta en urinprøve av deg selv. Sett den kaldt og be legen din om hjelp til å få det analysert.