Bivirkninger av klonazepam

Hei,
Jeg kontakter dere fordi jeg har opplevd å lese mer informasjon her om enkelte stoffer enn jeg får informasjon om legemidlene fra legen.
Jeg får klonazepam før en fysisk lidelse. Det som derimot skjer er at jeg innimellom får kastet på meg akutte bivirkninger av depresjon, en følelse av håpløshet; samt ukontrollert gråting. I pakningsvedlegget står det at disse depressive reaksjonene kan ha sammenheng med underliggende syldom, men jeg skjønner ikke helt hvordan det relaterer til meg da jeg har vanvittig god virkning på min fysiske sykdom av disse. Imidlertid har jeg traumer som ikke er taklet eller bearbeidet på noe som helst hvis, kan det være det beskrivelsen sikter til som en mulighet?
Jeg får også mange av de paradoksale reaksjonene beskrevet som irritasjon og sinne for veldig lite, samt uønsket og upassende oppførsel blant annet ved voldsom pengebruk, som jeg ser er helt hinsides når jeg ikke har gått på medisinene.
De funker så fantastisk bra på min kroniske sykdom, et av de ytterst få medisinene som har hjulpet meg å skaffe et liv, men jeg blir ærlig talt redd av disse bivirkningene.
Hvor vanlig er det at disse vedvarer? Hvor enkelt er det å bli avhengig? Føler meg i et forferdelig dilemma.

Kvinne, 32 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
De plagene du beskriver er kjente bivirkninger av klonazepam. Du spør oss om årsaken til at du får bivirkninger som depresjon, følelse av håpløshet osv., og om det kan ha sammenheng med underliggende sykdom. Det er dessverre umulig for oss å si hvorfor akkurat du opplever dette, men det vi kan si er at selv om det for mange kan komme av underliggende psykisk sykdom så trenger det slett ikke være derfor. Alle kan potensielt få slike bivirkninger.
Når det er sagt skriver du jo at du har opplevd ting som du ikke har bearbeidet. Uavhengig av om dette er årsaken til disse reaksjonene vil det kanskje være lurt å snakke med psykolog eller andre om dette?
Du spør også om hvor lett det er å bli avhengig. Rivotril/klonazepam er et vanedannende medikament, og virker på en slik måte at kroppen etterhvert får toleranse for virkestoffet. Dette kan skje allerede etter noen uker.
Vi forstår godt at disse bivirkningene oppleves skremmende og ubehagelige. Vi vil derfor oppfordre deg til å diskutere dette med legen din, slik at dere sammen kan finne ut hva som er den beste løsningen for deg.