Jeg har funnet hvitt pulver og vet at sønnen min bruker rusmidler på fest.

Fant en liten plasthylse med rester av hvitt puler i bukselommen til min sønn som kom hjem fra Bergen på ferie – lurer på om det er kokain – noen måte jeg kan finne det ut på? Jeg vet nå at han bruker stoff på fest.
Lurer selvsagt også på hvordan jeg skal angripe saken – han er 27 år. Har jobb og fungerer så langt bra, men jeg tror han er hektet og ser det dessverre ikke som et problem.

Kvinne, 62 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Politiet har utstyr for å gjennomføre analyser av pulver, men det er dessverre sjeldent at de kapasitet til å gjøre det for privatpersoner. Du kan eventuelt ringe dem på telefon 02800 for å høre om ditt lokale politikontor har mulighet til å gjøre dette. Alternativt kan du bestille såkalte test-kits fra forhandlere på internett. Disse er hovedsakelig ment for at brukere skal kunne sjekke hva de inntar, men kan potensielt også tjene formålet ditt. Vi kan ikke anbefale et konkret nettsted som driver med dette da vi ikke kjenner kvaliteten på de forskjellige testene, men det finnes altså flere forhandlere.
Du sier at du lurer på hvordan du «skal angripe saken.» Vi forstår at du syns det er vanskelig at sønnen din bruker rusmidler på fest og at du ønsker å bidra til endring før situasjonen utvikler seg i ytterligere negativ retning. Vi anbefaler at du starter med å snakke med sønnen din om dette og undersøke litt om hans egne tanker om det han eventuelt holder på med. Vi har laget en guide til hvordan det kan være lurt å snakke med noen om deres rusbruk, denne kan kanskje være interessant for deg:
• Sønnen din bør være nykter når du tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med ham, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør han om hans bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når han er ferdig med å snakke, gjenta det han har sagt (slik du har forstått det) så han kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hans handlinger, heller enn å snakke om hans personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig din sønns rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hans rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman» eller andre negative beskrivelser av sønnen din.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
Hvis sønnen din ønsker å gjøre noe med dette, er det det lurt at han går til fastlegen. Han/ hun vil kunne bidra til å finne den beste hjelpen for ham. Du sier at du «tror han er hektet og at han ikke ser det som et problem.» Hvis sønnen din skal få til en varig endring i livet sitt så er det viktig å tenke på at han selv må ville slutte med rusmidler. Hvis han gjør det for din eller noen andre sin skyld er det mindre sjanse for at han får det til.
Det er også viktig at du tenker på deg selv i denne situasjonen. Det er ikke uvanlig at pårørende har det svært vanskelig når et familiemedlem har problemer med rus. Pårørendesenteret i Stavanger er vant til å snakke med mennesker som må forholde seg til andres rusbruk. De kan hjelpe deg råd og veiledning til hvordan du skal håndtere dette. Du kan ringe deres Pårørendelinje på telefon 90 90 48 48.
Både du og sønnen din er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstiden hvis noen av dere ønsker en en mer utdypende samtale om dette.