Kjæresten til lillesøsteren min er i overkant tørst, for å si det med et gammeldags uttrykk. Han føler han stadig vekk må ha en øl, og når han ikke er på jobb, sitter han stort sett på en brun pub og drikker opp lønna si sammen med folk som er 40 år eldre enn ham og «en del av inventaret».
Han flyttet til en ny by i fjor for et jobbtilbud, men kjenner ingen og bor såpass langt unna selve bykjernen at det går buss én gang i timen, drosjebil inn til sentrum koster fort 700–800 kroner, og det eneste han har å gjøre er å gå tur eller drikke på bygdas eneste pub. Han velger alltid sistnevnte.
Søsteren min er svært glad i ham, men er ikke noe glad i drikkinga hans og at han er alltid er berusa. I tillegg har han begynt å røyke og å snuse, og det er hun heller ikke spesielt begeistrert for.
Hun vil ikke gå fra ham, fordi hun er veldig glad i ham og går med tanker om å stifte familie med ham og flytte sammen, men hun sier at det ikke frister spesielt mye all den tid han sitter på den andre siden av landet og drikker.
Før hadde han i det minste jobben hvor han holdt seg edru, men tegn fra de siste ukene tilsier at jobben ikke er like viktig lenger, heller, da han går ut og drikker på hverdager og er på nachspiel til tidlig morgenkvist, før han eventuelt går på jobb. Søsteren min var ikke sikker på om han engang var på jobb hver dag lenger. Han har en såpass viktig jobb at han ikke kan være beruset eller bakfull når han er der. Det vil i så fall føre til at han får sparken.
Hva kan hun gjøre? Hun har prøvd å snakke med ham om det, men han blir bare sur og irritert og kommer med floskler om at han ikke drikker så mye, eller at det må da gå an å kose seg litt etter jobb. Og han har alltid noe å feire. Som at hun er på besøk, det er fint vær, det regner endelig og det er bra for bøndene, og så videre.
Familien og vennene hans har heller ikke merket noe til at han er i overkant tørst. Når hun prøver å ta det opp med dem, ler de og sier at hun overreagerer eller innbiller seg ting, men jeg har selv sett trangen hans til å drikke når han har vært på besøk. Typ gå et par km for å komme seg til en butikk og kjøpe seg en sekser billig øl etter at han har stått opp om morgenen. Og at på hver eneste snap jeg får fra ham, har en øl i handa.
Som sagt, hva kan hun gjøre?

Mann, 33 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi har forståelse for at dette er en vanskelig situasjon. Søsteren din er veldig glad i ham, men er bekymret for fremtiden.
Du skriver at de har snakket om dette temaet, men at det bare har ført til at han blir irritabel og kommer med unnskyldninger. Det er en ganske vanlig reaksjon. Kanskje synes han at hun maser? Er urimelig? Eller kanskje klarer han ikke å forholde seg til hvordan ting har blitt. For mange er rusproblemer svært skamfullt og vanskelig å snakke om.
Det som uansett er viktig er at hun er helt ærlig og forklarer ham hvordan denne situasjonen oppleves for henne. F.eks: » Jeg kjenner at jeg blir bekymret/sint/frustrert når..» i stedet for: » Du gjør meg så bekymret/sint/frustrert…». Bruker hun «du-form» er det veldig lett at han går rett i forsvar, og at samtalen går over i en krangel.
Det er nok også en fordel om hun klarer å holde seg til saken, nemlig at hun er bekymret for alkoholbruken (altså ikke snakker om pengebruken, snusingen og røykingen i samme samtale). Du finner flere tips til en slik samtale på siden vår » Hvordan snakke med noen som ruser seg om deres rusbruk».
Det er imidlertid ikke gitt at han ønsker å slutte å drikke. Ønsker han ingen endring må søsteren din ta en avgjørelse ut ifra hvordan situasjonen er nå. Vil hun fortsette forholdet selv om han drikker, eller vil hun avslutte det? Det er opp til henne. Det eneste hun har kontroll over i denne situasjoner er hvordan hun skal forholde seg til den.
Sier han at han er villig til å endre seg må de undersøke om de kan bli enige om en løsning begge kan leve med på sikt. Ønsker han hjelp til å slutte å drikke kan han få det. For å få behandling i det offentlige hjelpeapparatet trenger han en henvisning. Det får han enklest ved å snakke med fastlegen sin.