Lurer på hvor normalt det er at alkoholiker er frekk og prøver å «dytte deg unna»?

Hei. Jeg lurer på hvor normalt det er at alkoholiker er frekk og prøver å «dytte deg unna» , samt er nonchalant og ikke bryr seg når de først drikker, og er klar over at de ikke burde?

Kvinne, 30 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Ulike mennesker har ulike måter å håndtere ting på. Alkoholproblemer er vanskelig for alle involverte, inkludert den som har problemet selv. Det er ikke helt uvanlig at det noen ganger kan føles lettere å dytte folk unna enn og ta tak i problemet. Rusproblemer bærer ofte mye skyld og skam med seg, og å snakke om det, kan derfor oppleves vanskelig. Noen reagerer også veldig dårlig på det å drikke alkohol i det hele tatt, og er rett og slett ikke noe hyggelige når de drikker.
Dersom dette gjelder noen du kjenner kan du ta en titt på artikkelen vår Hvordan snakke med noen om deres rusbruk. Kanskje du finner noen nyttige tips der? Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat, dersom du ønsker å snakke mer om situasjonen.