Bekymret for kjæresten min.

Hei.
Jeg er veldig bekymret for kjæresten min.
I det siste har han begynt å henge med en kompis som er en stor dealer her vi holdet til. Og han har tidligere gjort dumme ting som han angret veldig på. Han mistet lappen, og han var helt ren i 2 år, nå som han har fått lappen tilbake er han begynt å henge med han kompisen igjen som gir min kjæreste hasj.
Han betyr jo alt her i verden for meg, og jeg og jeg vil jo ikke gå i fra han egentlig, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Han lyver om hvor han er, STINKER hasj når han kommer hjem, er helt sløv, og knall røde øyner og pupillene er ikke som de pleier.
Prøver å fortelle han at han ødelegger hele forholdet når han holder på slik, men tror ikke helt han forstår det.
Jeg har veldig dårlig greie på alt av rusmiddler og han har fortalt mange ganger at det ikke er farlig, men det er jo tydelig at det ikke er bra! Han blir jo helt fjern.
Kan dere fortelle meg hva hasj gjør? Er det farlig? Hva kan jeg gjøre? Hva burde jeg gjøre?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vil anbefale deg å lese litt mer om hasj, slik at du selv kan gjøre deg opp en mening om hvor farlig du synes det virker. Hasj er nesten aldri dødelig, men det kan gi en rekke bivirkninger. Det er ikke sånn at alle som røyker hasj får store plager, men noen gjør det.
Du kan for eksempel starte med å lese artikkelen vår «Virkninger og bivirkninger av cannabis».
Når det er sagt er det viktigste hva du selv opplever. Slik vi forstår deg er du veldig bekymret for ham og du liker heller ikke at han er fjern. I tillegg opplever du at han lyver for deg. Disse tingene kan i seg selv skape mye usikkerhet i forholdet.
Dere trenger ikke nødvendigvis prøve å bli enige om hvor farlig hasj er. Det som er viktig er å snakke om hvordan dere to skal ha det sammen, og hva som skal til for at begge kan ha det bra. Ønsker han å fortsette som før må du vurdere om du ønsker å fortsette forholdet slik det er nå.
Lykke til!