Drikking og psykisk helse

Hei!
Jeg har en god venninne som kan blir veldig full når hun drikker. Det har pågått i mange år, og hun har havnet i en del vanskelige og farlige situasjoner på grunn av dette. Hun har også vært utsatt for flere voldtekter, som hun nekter å få hjelp til å «prosessere». Dette kommer ofte opp når hun er full, og hun trekker det fem i «koder». Hun blir også utrolig slem og frekk, og vi kan bruke flere timer på å få henne hjem. I etterkant av slike kuler er det som om hun ikke vil anerkjenne at noe har skjedd. Og hun sier ikke unnskyld (men dette har vi forsåvidt forståelse for, hun har det kok uke godt med det) når vi sees etter noe sånt har skjedd. Vi/jeg ønsker veiledning til hvordan vi kan uttrykke vår bekymring for drikkingen og hennes psykiske helse, for vi begynner helt ærlig å blir ganske sliten og lei av å bli skjelt ut uten grunn, og å alltid være redd for om hun er i en farlig situasjon om hun stikker av. Vi ønsker også hjelp til å gjøre bursdager og andre situasjoner hvor det er alkohol letter for henne å takle, hvor hun ikke føler at hun må drikke seg så full.
Jeg vet at jeg ikke får med alle detaljer og at fremstillingen kanskje blir litt feil nå, men jeg håper dere har noen tips likevel. Takk!

Kvinne, 26 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det du forteller om din venninne, er ikke uvanlig. Noen mennesker drikker seg så beruset at de gang på gang utsetter seg selv eller andre for skade. Det kan være flere grunner til at din venninne ikke vil snakke om det. Skam og skyldfølelse kan være en grunn, men det kan også være at hun liker å drikke seg full, og ikke vil slutte med det. Vi synes det høres lurt ut å ta en bekymringssamtale med henne. Fortelle hva som bekymrer dere, at dere er lei av å være bekymret for henne og ikke finner dere i å bli skjelt ut. Du/dere kan jo også tenke over hvilket ansvar dere ønsker å ta for henne i fremtiden. Dere finner veileder til bekymringssamtale på vår hjemmeside. Den kan være til hjelp når dere planlegger hvordan dere skal snakke med henne.
Når det gjelder bursdager og andre situasjoner hvor det kanskje er bedre for alle at hun drikker mindre, bør dere også tenke på hvordan dere formulere det. Skal dere kreve at hun drikke mindre for ellers blir hun ikke inviter? Eller skal du/dere tilby henne hjelp og samarbeid for å klare det? Det kan også være viktig at dere setter grenser for henne. Det er noe dere bør gjøre når hun er edru. Dere kan si fra til henne på forhånd at neste gang det blir trøbbel på fest, problemer med å få deg hjem osv., kommer vi ikke til å ta ansvaret for deg. Enten tar du hensyn til oss (selv om du er full) eller så må vi nesten overlate til deg selv å ta ansvar for din egen situasjon.
En måte hun kan kontrollere alkoholinntak og promille på er å bestemme seg på forhånd for hvor mye hun skal drikke i løpet av en kveld. En vanlig festpromille er ca. 1 i promille og hun kan planlegge på forhånd at hun ikke går over det. På nettet finnes flere promillekalkulatorer som beregner promille og gjør det enkelt for henne å planlegge alkoholinntak og promille. Som venner kan dere støtte henne i begrensing og kontroll av alkohol. På den måten gir dere hjelp som er til det beste for alle. Hvor strenge dere vil være og hva dere vil gjøre hvis hun fortsetter som hun gjør får dere evt. bestemme dere for etter bekymringssamtalen. Et generelt råd er allikevel og ikke ta ansvar for hvor mye hun drikker. Det må hun ta ansvar for selv, og kan klare hvis hun vil. Har hun ett svært problematisk forhold til alkohol bør hun kontakte fastlegen som kan henvise henne til en ruskonsulent eller annen hjelp.