Farlig med for mye melatonin?

Hei
Min datter har ADHD.
Hun tar 3mg melatonin når hun skal legge seg hun tar 2 stykker for at det skal virke.men nå holder ikke to så hun har tatt 3 stykker i to dager uten at jeg viste om det.
Er dette farlig?

Kvinne, 40 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell og kan bare gi et veldig generelt svar basert på teksten om overdosering i felleskatalogen;
«Begrenset erfaring med overdoser. Lav akutt toksisitet. 300 mg daglig til voksne har gitt ingen eller få bivirkninger.
Eventuelle symptomer: Tretthet og hodepine. Ev. hudrødme, magesmerter og diaré.
Behandling: Lite aktuelt.«
Som du ser skal det store mengder melatonin til før det gir forgiftning, og ved eventuell overdose er det lite aktuelt å gi noen behandling antakelig fordi det ikke ansees som nødvendig. Du skriver at datteren din har tatt 9 mg pr døgn i to dager, dette er neppe skadelig. Men hvis det er slik at datteren din ikke lenger har god effekt av foreskrevet dose er dette noe du bør snakke med legen hennes om.