Skadet av å røyke cannabis en gang?

Hei. Jeg har lest litt nå på konsekvensene en joint kan ha. Og jeg begynner veldig å lure på om jeg er den lille delen av befolkningen som tar skade av å røyke den ene gangen, som jeg har lest fra svarene deres kan være case. Konstant etter jeg røyka ifjord i November har jeg følt meg litt lost og sliter skikkelig med å leve i nuet, KONSTANT. Kan det ha sammenheng med den ene gange n jeg røyka hasj at jeg føler meg sånn? Hadde satt utrolig pris på svar. Takk.

Mann, 15 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ytterst sjeldent at noen tar skade av å røyke cannabis en gang. Ofte handler det da om at cannabisen kan gi panikkangst som igjen kan utløse en underliggende angsttilstand. Dette kan være ubehagelig, men det er ikke farlig. For de aller fleste går det over av seg selv, eller ved at de får hjelp til å håndtere angstsymptomene. Angstsymptomer behøver ikke å være en følelse av å være redd, det kan også gi følelser som du beskriver; at alt er litt uvirkelig.
Det finnes noen få tilfeller der cannabis har utløst latente psykiske lidelser, men også dette er det mulig å få hjelp for.
Nå skriver ikke du noe om hvordan du reagerte da du røyket, men hvis dette er noe du går og tenker på og sliter med kan det være lurt for deg å snakke med noen om det. Helsestasjon for ungdom kan være et bra sted å ta kontakt, eller utekontakten i kommunen du bor i.