Våpenlisens og edruelighet

Hei. Jeg har en venn som i natt har ringt meg og forteller han har begynt å ruse seg igjen og ikke lenger har kontroll på sitt alkoholforbruk. Jeg råder han til å ta kontakt med fastlege og tilbyr han å hjelpe han med dette. Han ønsker ikke å kontakte fastlege da han har våpen lisens og er redd for å miste denne. Så det jeg lurer på er om det er noen automatikk i at om man har et rusproblem så kan man miste lisensen? Han er ikke til fare for seg selv eller andre.

Kvinne, 25 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
I våpenlovens kapittel 2 står det at tillatelse for å ha våpen fordrer edruelighet.
I regjeringens forslag til ny våpenlov står det følgende:
«Det er i forvaltningspraksis lagt til grunn en restriktiv norm ved vurderingen av edruelighet, og det stilles i utgangspunktet samme edruelighetskrav ved våpenerverv som ved erverv av førerkort.
Bruk av alle typer rusmidler, herunder også lovlige rusmidler og lovlige medikamenter, vil kunne ha betydning for vurderingen av om en person oppfyller våpenlovens krav til edruelighet. Generelt må det kunne sies at personer som på ulike måter har avdekket rusmisbruk, ikke bør ha våpen. «
På bakgrunn av dette vil vi anta at din venn kan risikere å miste tillatelse til å inneha våpen dersom det blir kjent at han har et rusproblem. Men det betyr ikke at han ikke kan få den tilbake dersom han mottar hjelp og får kontroll på sitt alkoholinntak.