Var på festival og inntok en god del ecstasy (chupa chups)

Hei!
For 2 uker siden var jeg på festival å inntok en god del ecstasy (chupa chups)
Den første kvelden tok jeg 2 tabletter, den andre kvelden tok jeg 3 tabletter (noe som førte til halisunasjoner (var ikke gøy), den tredje kvelden tok jeg 1 1/2.
I 1 uke etter festivalen var serriøst den verste uken i hele mitt liv, det føltes ut som jeg skulle dø, jeg var så svimmel at jeg nesten ikke fikk til å gå. Jeg sov stort sett hele tiden for å unngå svimmelheten og jeg var utrolig trøtt. Denne uken har svimmelheten gitt seg, men angsten er 1000 ganger værre. Jeg har slete veldig med panikk angst (helse angst) i mange noen år, men før festivalen vare jeg nesten helt tilbake til normalt. Men etter festivalen er angsten tilbake til de grader. Det jeg lurer på, er det noen senvirkninger man kan få av ecstasy? Kan man dø 2 uker etter man har tatt det? Det føles ut som om jeg skal slutte å puste eller at hjertet skal slutte å slå. Når jeg skal legge meg rykker jeg til fordi det føles ut som om hjerte skal slutte å slå og det kommer ett elektrisk støt igjennom kroppen. Har aldri følt det slik før. Så hvilke senskader kan man få av ecstasy?

Kvinne, 25 år fra Trøndelag


RUStelefonen svarer:

Du har tatt ganske store doser over flere dager. Det er egentlig ikke så rart at du føler deg utafor nå. Tre chupa chups tilsvarer omtrent et halvt gram MDMA. Det er en stor dose. Det ville være overraskende om du  ikke følte noe ubehag etter inntak av slike mengder i tre dager. Når man flyr høyt blir landingen ofte temmelig tøff. Det er prisen for å putte i seg slike stoffer. Husk det til neste gang (hvis det blir noe neste gang).

Men ikke vær for bekymret. Du kan ikke dø etter to uker. Det er 100 % garantert. De fleste får heller ikke senvirkninger. Stoffet er ute av kroppen din for lengst. Det hender at folk får angstreaksjoner, svimmelhet osv. Det kan da virke som rusopplevelsen (den negative delen av den) har satt seg fast i psyken. Det virker som dette har skjedd med deg også. Du sier jo selv at du har helseangst. Det er ikke rusen som har gitt deg den. Du hadde den fra før, men nå er den kommet tilbake. De andre opplevelsene du beskriver virker som en slags angst (Det føles ut som om jeg skal slutte å puste eller at hjertet skal slutte å slå.)

Dersom du skal gjøre noe med situasjonen din, er det egentlig best å ta utgangspunkt i at dette er en form for angst. Den har på en måte blitt vekket til live av rusinntaket ditt. Skal du snakke med noen om dine plager, er helseangst og generell angst det du burde ta tak i.

Når det gjelder dine rykninger og elektrisk støt igjennom kroppen når du skal sove, er dette noe mange opplever. Det er ikke unormalt.

Du finner mer informasjon om MDMA på våre sider.

Still spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på? Chat med oss her.

Eller send inn ett nytt spørsmål til oss ved å bruke skjemaet under.

Mann    Kvinne    Annet