Interaksjon diazepam og esomeprazol

Hei.
Jeg har et spørsmål vedrørende Benzodiazepiner – nærmere bestemt diazepam. Jeg har tidligere gått fast på Apodorm (nitrazepam), men byttet nylig til Valium (diazepam). I tillegg til dette står jeg også fast på 40 mg. Nexium (esomeprazol) til dagen på grunn av spiserørsbrokk og reflux.

Jeg har gjort det til en vane og sjekke interaksjonsanalysen på Felleskatalogen når jeg bytter eller blir satt på nye medisiner, og i dette tilfellet må jeg si jeg ble litt forvirret.

Det finnes ingen interaksjon mellom esomeprazol og nitrazepam, men når jeg legger inn diazepamnog esomeprazol får jeg opp «Klinisk konsekvens: Økt konsentrasjon av diazepam (inntil 80%). Hva innebærer dette? Vil det si at virkningen av diazepamen øker ved inntak av disse medikamentene samtidig, eller er det en annen forklaring? Jeg vil nødig ta 10 mg. Valium og risikere at effekten blir opptil 80% høyere enn angitt.

På forhånd takk for svar!

Mann, 44 år fra Rogaland


RUStelefonen svarer:

Først og fremst vil vi presisere at vi ikke er helsepersonell. For spørsmål vedrørende medisinering og kombinasjon av ulike medikamenter, bør du kontakte din lege. Om vi likevel forsøker å forstå det som står i felleskatalogen, er vi  enig i din oppfatning. Når det står at  «Esomeprazol hemmer metabolismen av diazepam via CYP2C19». Kan det forstås som om Esomeprazol gjør at diazepam ikke nedbrytes som vanlig, og derfor gir en økt konsentrasjon i blodet. Vi anbefaler deg å snakke med legen før du kombinerer disse medikamentene.

 

Still spørsmål

Finner du ikke svar på det du lurer på? Chat med oss her.

Eller send inn ett nytt spørsmål til oss ved å bruke skjemaet under.

Mann    Kvinne    Annet