Marihuana i blod og urin

Hei.
Jeg har den siste mnd røyket en halv til en joint (0,2)g marihuana av høy kvalitet. Tar noen trekk i stede for alkohol.
Hvor lenge kan jeg forvente at det vises på prøver(urin og blod)

Mann, 42 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er ikke så godt å si hvor lenge det vil kunne vises på blod og urinprøve. Cannabisprodukter som hasj og marihuana forekommer i ulik styrke, vi er ulike som mennesker og vi forbrenner i ulikt tempo. Derfor er det stor forskjell på hvor lenge prøver er positive etter bruk av rusmidler. Et engangsinntak vil kunne spores i blod i ca. 24 timer, men i urin kan det ta fra to dager til en uke. Du skriver ikke hvor ofte du har brukt cannabis, men er det daglig vil det nok ta en 4 uker eller mer før du har ren urinprøve, og opp mot en uke for blodprøve.
Du kan lese mer om cannabis i urin- og blodprøver på vår hjemmeside.