Vil mitt feilskjær for 14 år siden komme på en utvidet politiattest?

Hei, for 14 år siden bestilte jeg i fortvilelse en pakke narkotiske tabletter etter en ryggoperasjon. Er redd for at det har ødelagt mine sjanser for jobb i all fremtid. Har sett drømmejobben som krever en utvidet politiattest. Vil mitt feilskjær komme med på denne attesten?
Takk for svar

Kvinne, 39 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det finnes flere typer politiattest. En utvidet politiattest vil omfatte følgende:
En utvidet politiattest viser straffesaker som ikke er avgjort av politiet eller en domstol. Det vil si at disse skal med på attesten: siktelser, tiltaler og forelegg, og dommer som ikke er rettskraftig avgjort.
Anmeldelser og henlagte saker kommer ikke med i en politiattest (kilde: Politiets hjemmesider).
Slik vi forstår dette, er det kun på den ordinære politiattesten at saker kan foreldes, og etter en stund ikke lenger være synlige. Sånn sett er det sannsynlig at din straffehistorikk vil være synlig for arbeidsgiveren dersom det er snakk om et utvidet politiattest (vi anbefaler riktignok at du kontakter ditt politikontor direkte for å bekrefte eller avkrefte dette). Men, i noen tilfeller vil jo en arbeidsgiver gjøre en skjønnsmessig vurdering, noe som ikke nødvendigvis betyr at et lovbrudd for 14 år siden skal være til hinder for at du kan være aktuell for jobben likevel. Vi anbefaler deg uansett å søke, og håpe på det beste.