Drikkepress

Alle kan oppleve drikkepress, både ungdom og voksne. For eksempel i ferier, russetid eller skolestart, er det vanlig at mange drikker mye alkohol. Da er det også vanlig å føle på drikkepress.

Den kanskje viktigste grunnen til at drikkepress oppstår er at det å drikke alkohol sammen er sosialt, en felles opplevelse som flere deler. Den som ikke drikker blir derfor lett oppfattet som en som står utenfor fellesskapet. Det kan også føles ubehagelig for den som drikker at det er en edru person til stede. Drikkepress vil si at andre forsøker å presse, overbevise eller overtale andre til og drikke alkohol. Drikkepress kan også utøves ved å ekskludere den som ikke drikker.

Frykten for å bli ansett som kjedelig, festbrems eller prippen, kan melde seg. Det kan også føles ensomt om du er en av de få som velger å si nei.

Hvilken måte du velger å si nei på, avhenger av hva du er komfortabel med.

Vi har samlet noen generelle råd for deg som opplever drikkepress:

  •  Først og fremst skal du tenke på at det er helt greit å si nei! Vær deg selv. Det er ingen grunn til å drikke alkohol selv om andre gjør det.
  • Allier deg med én eller flere venner som heller ikke vil drikke. Det er lettere å si nei når man er flere.
  •  Tenk gjennom hva du vil svare når andre vil ha deg med på å drikke.
  •  Forbered et motspørsmål eller et svar, hvis du skulle bli spurt om hvorfor du ikke drikker – «Hvorfor drikker du?» eller «Jeg liker ikke hvordan jeg reagerer på alkohol, og har det like gøy uten.»
  • Bruk foreldrene dine som unnskyldning – si at du blir hentet, eller at de sitter oppe og venter på deg og er veldig strenge. Du kan også si at du skal tidlig opp i morgen, at du skal trene, at du kjører osv.
  • Dans, eller gå rundt og snakk med forskjellige folk. Det er viktig at ditt valg om å holde deg unna alkohol ikke fører til at du isolerer deg selv og holder deg utenfor.
  • Ha med deg din egen drikke – en brus eller juice – så er sjansen mindre for at du blir tilbudt alkohol. Om du er ute, kjøp noe å drikke, selv om det ikke er alkohol. Bare det å ha noe å sippe til, kan gjøre at drikkepresset letter og at du føler deg mindre utenfor.
  • Tenk på at en fest kanskje ikke er stedet for å diskutere alkoholpolitiske spørsmål. Det holder at du er deg selv, at du er blid og hyggelig.
  • Dersom du synes presset blir for sterkt, kan du kanskje oppsøke miljøer hvor det drikkes mindre, og få nye venner der.
  • Det finnes dessuten organisasjoner for ungdom som ikke drikker. Kanskje du kan ta kontakt med en av disse?
  • Mange av de som utøver drikkepress, mener ikke noe vondt med det. Kanskje de ikke er bevisst hvordan du opplever det? Om du er komfortabel med det, kan du fortelle de som utøver press, at det føles ubehagelig.