Dagen derpå: Fyllesyk?

Hodepine, kvalme, mageforstyrrelser og uro (fylleangst), er vanlige symptomer på bakrus.  Bakrus eller fyllesyke kan forklares som en slags abstinensstilstand der hjernen sliter med å venne seg til at alkoholen blir borte. Dehydrering, søvnmangel, lite matinntak, og allergi mot noen av tilsetningsstoffene i alkoholen, har skylden for hvordan formen din er dagen derpå. Er skaden allerede skjedd, er det dessverre ingen vidunderkurer som kan kurere.

  • Det er en utbredt misforståelse/myte at kraftig mosjon, badstuopphold, kaffe, legemidler eller kjemiske vidunderkurer kan øke alkoholforbrenningen.
  • Store inntak av fruktsukker (fruktose) kan derimot øke alkoholforbrenningen, men da skjer det samtidig også biokjemiske endringer i leveren som kan være uheldige og gi akutte plager.
  • Det beste du kan gjøre når du er fyllesyk er å la kroppen få hvile, samt sørge for å få i deg nok væske (alkoholfri).
  • Noen synes det hjelper å spise. Er du veldig kvalm kan tørre kjeks være lettere å få i seg.
  • Noen kan oppleve å få til dels sterke «fyllenerver». Det finnes ingen mirakelkur mot dette, men det kan hjelpe med avspenningsøvelser som meditasjon og lett yoga (hvis du orker). Poenget er å klare å fokusere på pust/mantra slik at kroppen blir mindre anspent!
  • Vær snill med deg selv. Forsøk å unngå de store selvransakelsene akkurat denne dagen, og fokuser heller på hva du kan gjøre for å unngå å bli SÅ full neste gang.

Ikke sov på stigende rus

Det anbefales å slutte å drikke i god tid før du skal legge deg for å lindre symptomer på bakrus dagen derpå. Da er sjansene for at du får en roligere søvn større. Det kan dessuten være farlig å legge seg på stigende rus, om promillen er høy.

Relaterte artikler om alkohol: