Drikkevettreglene

Av og til er det fort gjort å gå på en smell og bli fullere enn du hadde tenkt. For noen skjer dette oftere enn for andre. Og av og til kan det være slik i perioder. Om du liker å ta deg en fest, men også å ha kontroll på promillen og påfølgende handlinger, finnes det enkle grep du kan gjøre for å unngå for høy promille.

Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, og den eneste sikre metoden er å drikke mindre. Men her kommer noen drikkevettregler som kan hjelpe deg til å ha mer kontroll på promillen:

 

  1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å holde deg til det.
  2. Begrens inntak av brennevin hvis du drikker det. Dropp shotting.
  3. Spis godt før du drikker og ikke drikk på tom mave. Drikker du på tom mave øker risikoen for å miste kontrollen.
  4. Ta kontroll over promillen. Drikke et glass vann, juice, brus eller annen alkoholfri drikke mellom hver enhet alkohol du drikker.
  5. Bruk erfaringen din. Vi er alle forskjellige og tåler ulike mengder alkohol.
  6. Husk at kvinner vanligvis tåler mindre alkohol enn menn.
  7. Ikke gå alene, allier deg på forhånd med en venn. Kjenner du at du blir så beruset at du vil ha problemer med å ta vare på det selv er det greit å vite at noen holder et øye med deg, og evt. følger deg trygt hjem.
  8. Det er ingen skam å tåle minst. Ikke la deg bli revet med i konkurransen om å tåle mest.
  9. Vis respekt for rus og rusens virkning. Vold, aggresjon, hemningsløs oppførsel og ulykker skjer ofte i beruset tilstand.
  10. Vær rustet til å tåle alkohol. Er du syk, stresset, har sovet dårlig, eller bruker medisiner, tåler du mindre alkohol enn når du er frisk og uthvilt.
  11. Lytt til erfarne folk. Har du spørsmål  kontakt RUStelefonen på tlf 915 08588, chat med oss eller send oss spørsmål.
  12. Sett deg et langsiktig mål. Får du ikke til første gang, forsøk igjen. 

     

    Relaterte artikler om alkohol: