Tips til oppgaver om rus – for lærere

Et kompetansemål for samfunnsfag etter 10. klasse er «beskrive utvikling og konsekvensar av tobakks- og rusmiddelbruk i Noreg og diskutere haldningar til rusmiddel» (kilde:utdanningsdirektoratet) .

For å fylle dette kompetansemålet best mulig er det nødvendig at elevene blir oppmuntret til å se rusmiddelbruk i perspektiv, samt at de får mulighet til å tenke selv.

Når du som lærer skal utarbeide en skoleoppgave med rus som tema, bør du lage en spesifikk problemstilling. Dersom du lager en generell problemstilling må du hjelpe eleven med å definere problemstillingen sin godt.

Det finnes en nærmest uendelig rekke mulige innfallsvinkler omkring temaet rus, derfor kan mange elever trenge noen enkle føringer som bidrar til å avgrense og avklare en mest mulig konstruktiv problemstilling som tilrettelegger for refleksjon.

Eksempler på mindre gode oppgaver som vi ofte får tilsendt fra elever

  • Hva er individuelle og samfunnsmessige konsekvenser av narkotika?
  • Hvorfor er narkotika farlig?
  • Hvordan forebygge narkotikabruk?
  • Hva gjør samfunnet med narkomane?

Dette er typiske spørsmål som det er vanskelig å gi et godt og konkret svar på. Det finnes en rekke forskjellige rusmidler med vidt forskjellige karakteristikker og virkemåter, og det finnes mange måter å bruke/misbruke disse på, med sterkt varierende årsaker og motivasjoner for bruk og misbruk.

 

Eksempler på mer konkrete oppgaver som oppfordrer til refleksjon

Oppgaven skal gi rom for elevenes egne refleksjoner. Det optimale vil være å stille et mest mulig konkret og spesifikt spørsmål, men som oppfordrer elevene/studentene til å reflektere over årsaker, sammenhenger og egne holdninger – innenfor en rimelig grense.

Spørsmål av typen «hvorfor» eller «hvordan» vil vanligvis stimulere til egen refleksjon i større grad enn spørsmål av typen «hva», «hvor mange» o.l.

  • Det er vanlig å dele inn rusmidler etter deres virkning; dempende, stimulerende og hallusinogene. Hva menes med de ulike betegnelsene, og gi eksempler på stoffer i hver gruppe.
  • Hva er avhengighet, og hva skjer når en person blir avhengig av et rusmiddel? Hvordan tror du at dette kan påvirke andre?
  • Velg ut to rusmidler og sammenlign dem.
  • Hva er de vanligste brukte rusmidlene blant ungdom, og hvordan har utviklingen vært av bruken de siste 20 årene?
  • Hvilke rusmidler er mest skadelige og hvorfor?
  • Hvilke skader kan du få av alkoholbruk? Kan du tenke deg noen ulemper ved å ikke bruke alkohol?
  • Hvilken påvirkning har voksnes bruk av alkohol på ungdom?
  • Mange er i dag tilhengere av sykdomsmodellen på avhengighet. Hva menes med dette? Er du enig i at avhengighet er en sykdom?
  • Hvem har ansvar for å hjelpe mennesker som har blitt rusavhengige, og hvem synes du skal ta ansvar?
  • Blir rusmisbrukere diskriminert? I så fall på hvilke måter?

 

Nyttige lenker:

Tips til oppgaveskriving – for elever/studenter

Tips til oppgaver om rus – for lærere

Noen vanlige spørsmål

Statistikk: Ungdata