Mor med alkoholproblemer som ikke vil ha hjelp

Jeg er ei jente som bor hjemme hos moren min. Hun har alltid vært plaget med depresjoner og angst. Det siste halvåret har hun begynt å drikke ganske ofte på hverdagene. Dette skjer spesielt om morgenene, da hun er verst mentalt da. Når jeg oppdaget dette ble jeg sint, og vi hadde en stor konfrontasjon. Hun lovte å ikke drikke mer for å dempe angsten, men det skjer hele tiden nå også, bare at hun drikker i skjul. Dette skjer nesten hver dag. Jeg merker det på oppførselen hennes, og ikke minst ånden hennes som lukter øl. Hun sier selv hun "bare tar seg en øl", men jeg vet dette skjer nesten daglig, og ikke fordi hun er så glad i øl. Hvis jeg nevner det, ender det bare i en stor krangel hvor hun hiver meg ut, eller hun går å legger seg. Hva skal jeg gjøre? Jeg merket det var alvorlig da broren min ringte meg i dag (han bor sammen med familien sin) om at han hadde merket at mamma luktet øl sist vi var på besøk. Han lurte om jeg visste noe. Jeg sa jeg ikke visste noe (lovte mamma å ikke si noe) og jeg stoler ikke på boren min heller. Han har det med å eksplodere og gjøre vondt verre når det er problemer. Hva skal jeg gjøre? Hun vil jo ikke ta imot hjelp, og sier at hun trenger ikke hjelp.

Jente, 22 år fra Nord-Trøndelag.
Det kan ofte være vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpes. Du viser både mot og vilje når du handler slik du gjør. Uansett hva slags behandling din mor trenger, må hun først få en henvisning fra en lege. Derfor er første skritt å motivere henne til å kontakte sin fastlege om problemet. Om dette er nytteløst, kan det hende at du blir nødt til å forsone deg med at din mor ikke er mottakelig for hjelp for øyeblikket. Til syvende og sist er det faktisk hun som må ta ansvaret for sitt eget liv. Om moren din har kontakt med psykiatrien eller helseomsorgen, har du som pårørende imidlertid mulighet til å informere dem om det du vet i forhold til din mors alkoholbruk.
Om du ønsker hjelp og støtte til deg selv og din bror, kan vi anbefale Al-Anon, som har som formål å hjelpe familie og venner av alkoholikere. Veiledningssenteret for pårørende til rusmisbrukere er et annet tiltak vi kan anbefale. De tilbyr faglig veiledning, støtte og oppfølging av pårørende. Både Al-anon og Veiledningssenteret tilbyr veileding per telefon i tillegg til møter med pårørende. Du er selvfølgelig også velkommen til å ringe oss i RUStelefonen (08588), for en samtale om dette problemet.