Venn med amfetaminproblemer

Jeg har en god kamerat som i ca 10 år har brukt "speed" til festbruk (ikke ukedager). Jeg har aldri prøvd det selv, og vet ikke hvilke råd jeg kan gi ang. dette. Han har heldigvis sluttet (1. januar i år), men fremdeles klager han på følgende: 1. Han sier det er kjedelig å gå på byen. 2. Han gidder sjelden ta seg en drink, fordi det er "ekkelt" å bli beruset av alkohol. 3. Og sist men ikke minst, han påstår at han har blitt deprimert av det… (Han mener selv at det er den verste effekten av at han nå har sluttet). Jeg er redd han blir fristet til å begynne igjen, og spør derfor; Når kan han forvente at disse "bi-effektene" av at han har sluttet vil gå bort? Jeg trodde ikke det tok mer enn en til to måneder.

Mann, 37 år fra Oslo.
Det er ikke uvanlig å oppleve depresjoner når man forsøker å slutte etter langvarig rusbruk. Hvor lenge dette vedvarer vil variere fra person til person, og for noen kan det være nødvendig med terapi. De to første punktene du peker på kan også ha sammenheng med depresjonen. Det kan også dreie seg om gamle vaner, og de er som kjent vonde å vende. I denne perioden vil det være spesielt viktig for kameraten din å ha nyktre venner som kan holde ham beskjeftiget, slik at han slipper å være alene med tankene sine. Du kan også anbefale ham å ringe oss i RUStelefonen (08588), dersom han har ønsker å diskutere problemene sine, men samtidig være anonym.