Venn med rusproblemer

Min barndomsvenn har nettopp flyttet til samme by som meg, og jeg merker at han har forandret seg drastisk. Han bruker en del amfetamin og mye hasj sammen med alkohol, nesten daglig. Han blir veldig aggressiv og ubrukelig, og jeg skjemmes av han. Han snakker om seg selv i flertall, svarer usammenhengende, faller ut ++. Han har ruset seg i kanskje 5 år nå. Hvordan kan jeg fortelle han at jeg ikke orker å være sammen med han når han er rusa? Jeg jobber selv med rus-misbrukere, og føler at det blir en dobbeltmoral å feste sammen med han.

Jente, 21 år fra Sør-Trøndelag.
Du beskriver et problem som flere opplever når noen de kjenner begynner å misbruke rusmidler. Det er ikke lett å forholde seg til en person når han endrer atferd så totalt. Jeg vil anbefale deg å være ærlige med ham, og fortelle ham at du ikke orker å være sammen med ham slik han er nå. Du kan eventuelt legge til at du kan være til hjelp om han ønsker å slutte med rusmidler, men at dette må være noe han må bestemme seg for selv, og gjøre for sin egen skyld, ikke din. Om han ønsker råd og veileding i forhold til det å slutte å bruke rusmidler, kan du henvise ham til RUStelefonen 08588, om du ikke ønsker å hjelpe ham selv.